جمع آوری روایات تطبیق در تفاسیر روایی شیعه و تحلیلی پیرامون آنها

پایان نامه
چکیده

از آنجا که قرآن کریم برای هدایت جهانیان فرستاده شده و حاوی تمام مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و علمی است ، معارف گرانستگ این کتاب مقدس به دوره ای خاص از زندگی بشریت اختصاص ندارد بلکه این بیانات تعمیم دارد و آیات آن بر مصادیق، افراد و حوادث هر زمان قابل تطبیق است . از این رو ائمه اطهار (ع) به منظور محسوس کردن آیات و مفاهیم قرآن، برخی از آیات را بر پیامبر (ص) و اهل بیت و مخالفانشان منطبق ساخته اند. این پایان نامه عهده دار جمع آوری و تحلیل و بررسی این روایات است . که شامل سه فصل است . در فصل اول به شرح و توضیح جری و تطبیق و جایگاه آن در تفسیر قرآن پرداخته شده است و بیان شده که جری و تطبیق سیری تاویلی دارد. در فصل دوم، روایات تطبیق به ترتیب آورده شده اند. این روایات از تفاسیر روایی شیعه نظیر تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، تفسیر فرات کوفی، تفسیر نورالثقلین، البرهان فی تفسیرالقرآن، جمع آوری شده اند. در فصل سوم، تحلیل و نقد و بررسی روایات از نظر متن و سند، پیگیری شده است . در بررسی سندی احادیث بیان شده که منابع اولیه این روایات ، اغلب کتبی هستند که چندان معتبر به نظر نمی رسند و یا اینکه تفاسیر رایج مقطوع الاسناد هستند. علاوه بر این حضور غلات و جاعلان حدیث در اسناد این روایات نمایان است . در تحلیلی که پیرامون متن این روایات ارائه شد به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از این تاویلات با ظاهر قرآن مغایرت دارد و در یک راستا نیستند. البته در کنار این تاویلات ناصحیح، تطبیقات صحیح فراوانی از ناحیه امامان (ع) نقل شده است که به برخی از آنها اشاره شده است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تأثیر اسرائیلیات بر تفاسیر روایی شیعه

1-1- شرح و بیان موضوع: موضوع این تحقیق، بررسی گونه ای از روایات ساختگی و دروغین- تحت عنوان إسرائیلیات- و تأثیر آن ها بر تفاسیر مهم روایی شیعه است. إسرائیلیات و روایات جعلی در حقیقت از جمله روایاتی اند که متأسّفانه از همان صدر اسلام به دلایل مختلفی از جمله سودجویی، رقابت، کینه افرادی سودجو و دین ستیز و از این قبیل، به احادیث و روایات راه پیدا کرده اند. و به جهت این که ورود این قبیل روایات به تعا...

15 صفحه اول

بررسی تحلیلی "دجال" در منابع روایی شیعه

چکیده پژوهش پیش رو در صدد بررسی و تحلیل شخصیت دجال در منابع روائی شیعه است. دجال که در برخی از مجموعه های روائی شیعه به عنوان علامت ظهور مطرح شده است پیشینه ای به درازای تاریخ ادیان کهنی چون آیین یهود دارد. شناسایی شخصیت دجال و نقش او در حوادث آینده و حال جهان، به خصوص ظهور دولت مهدی، می تواند علاوه بر روشن ساختن آموزه های صحیح شیعی، ما را بیش از پیش با مجموعه معارف مهدوی آشناتر ونزدیک تر ساز...

15 صفحه اول

مصدریابی روایات تفسیر التبیان با تطبیق بر منابع شیعه و سنی

مصدریابی روایات تفسیر التبیان، به وضوح نشان می­دهد که منابع حدیثی طوسی، فقط کتاب­های شیعی نبوده، بلکه از کتب سنی به­وفور بهره گرفته است. یافته­ها نشان داد تفسیر طبری، بیشترین تأثیر را بر تفسیر التبیان داشته است. در این میان، روایات مشترکی بین مصادر شیعه و سنی یافت شده­اند که در منابع تفسیری و روایی فریقین به دو صورت، قابل ردیابی بودند؛ روایاتی که الفاظ یکسان یا همسان دارند و ر...

متن کامل

«ده فرمان» و «الواح» در تفاسیر شیعه و سنّی

این نوشتار به بررسی وجود «ده‌فرمان» در قرآن می‌پردازد. نویسنده نخست به دیدگاه‌ مفسران سنی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که بیشتر مفسران اهل سنت بر این باورند که «الواح» که قرآن از نزول آن بر حضرت موسی7یاد می‌کند، الواح یک آیین‌نامه حقوقی مرتبط با قوانین شریعت یهود است. سپس به دیدگاه مفسران نخستین شیعه پرداخته و بدین باور رسیده است که مفسران نخستین شیعه با تمسک به دو واژه «موعظه» و «تفصیل» که...

متن کامل

روش جمع و تطبیق نزد ابن‌ابی‌جمهور

تشیع دوازده‌امامی ادوار متعددی را پشت سر گذاشته است. ادوار اولیه تاریخ امامیه طبیعتاً بیشتر با گسترش ظاهری آن و نیز با امر مهم تدوین جوامع حدیثی گره خورده است. به تدریج، با تثبیت چارچوب فکری، این آیین خود را مواجه با معارف مختلف، نظیر گرایش‌های مختلف فقهی، کلامی، فلسفی و عرفانی دید. دو نحوة کلی در این مواجهه متصوّر است: یکی طرد و تفکیک و دوم جمع و تطبیق. ابن‌ابی‌جمهور احسایی از آن دسته علمای شیع...

متن کامل

تحلیلی بر جاودانگی عذاب اخروی از دیدگاه ملاصدرا و تطبیق آن با آیات و روایات

  موضوع خلود برخی از انسانهای خطاکار در عذاب بی‌پایان اخروی، ریشه در آیات قرآن و روایات اسلامی دارد. در این مورد نه تنها عقل نمی‌تواند عذاب لایزال را برای خطای محدود بپذیرد، بلکه در مقابل آیات خلود، آیاتی که بیانگر عفو فراگیر خداوند است و نیز آیاتی که وقوع عذاب جاودانه را به مشیت و اراده الهی واگذار می‌کند، قرار دارد. ملاصدرا برای حل تقابل یاد شده، تفسیری بدیع در کتاب اسفار و الشواهد الربوبیه ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023